16 Ιαν 2007

Εργαζόμενοι ή καταναλωτές;


Η νέα προσθήκη στον κατάλογο των ειδών υπό εξαφάνισιν λέγεται «ελεύθεροι χώροι». Οι διαφημιστές έχουν αποφασίσει να τους γεμίσουν όλους. Στα σούπερ μάρκετ, αβγά έχουν ζωγραφιστεί με ονόματα τηλεοπτικών εκπομπών του CBS· στον υπόγειο, οι μπάρες που υποχωρούν για να περάσουν οι επιβάτες διαφημίζουν ασφάλειες αυτοκινήτων. Τα κουτιά από κινεζικό φαγητό που παραδίδονται κατ’ οίκον είναι προσφορά της Continental Airlines. Η U.S. Airways πουλάει διαφημιστικό χώρο στις σακούλες για τη ναυτία, και τα αεροδρόμια έχουν καλύψει με διαφημίσεις τους πλαστικούς δίσκους για τα προσωπικά αντικείμενα στον έλεγχο χειραποσκευών.

Μερικές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις των New York Times που αναδημοσιεύονται στην Καθημερινή.

1 σχόλιο:

Comrade είπε...

Πίσω από την έκρηξη της διαφήμισης βρίσκεται ο παραλογισμός του ανταγωνισμού και η ίδια η αναρχία του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.

Η διαφήμιση επιστρατεύεται για να ενισχύει μάρκες (brands) και προϊόντα, σε μια αχανή αγορά που καταναλώνει μαζικά και εξαντλητικά πρώτα απ' όλα την εργατική δύναμη.

Αυτό το εμπόρευμα, που βελτιώνεται διαρκώς, επιχειρούν οι επιχειρήσεις να απαξιώσουν αγοράζοντάς το όσο πιο φτηνά μπορούν.

Πίσω από τη φιλολογία περί της "καταναλωτικής κοινωνίας" κρύβεται το μυστικό της εκμετάλλευσης.

Οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάψουν να καταναλώνουν προϊόντα και υπηρεσίες, όπως δεν μπορούν να απέχουν από την αγορά εργασίας.

Μπορούν όμως, στον ορίζοντα της νέας εποχής, να επαναστατήσουν και να αλλάξουν τον κτήτορα και το κτήμα της παραγωγικής διαδικασίας.